Zimpler satsar stort på funktionell programmering

Prefer english? Read the article here

Zimpler har länge varit en aktiv del av den funktionella programmeringsscenen, framförallt i Göteborg. Under hösten och vintern har de hållit i flera meetups dedikerade till vad Jean-Louis Giordano, Zimplers CTO och framstående clojure-förespråkare, kallar “the simplest possible thing that could work”. Och nu är det alltså dags att ta nästa steg och gå in som sponsor i inte bara en utan två konferenser som handlar om funktionell programmering – Lambda days i Krakow och :clojureD i Berlin. Vi satte oss ner med Jean-Louis för att ta reda på vad den här satsningen handlar om egentligen.

Smiling Cto In Field
Smiling Cto

Zimplers CTO Jean-Louis Giordano

CTO och clojure-fantasten Jean-Louis Giordano tänker tillbaka på när han råkade starta ett kontor i Berlin.

Ni kör verkligen hårt på funktionell programmering nu, hur kommer det sig?
Frågan är egentligen: "varför skulle vi satsa på något annat?” Vi tänkte såhär “vad är det absolut enklaste som skulle kunna fungera i en organisation som kräver ett ekosystem med tydliga och minimala funktioner, som är fristående men samtidigt kompletterande, inte får överlappa varandra men ändå heltäckande. Utan motsägelser”, då är det svårt att komma fram till något annat.

Varför sponsrar ni den här typen av event?
För att det enda rimliga sättet att få ett företag att växa är genom att låta det ske organiskt, och organisk tillväxt händer när vi engagerar oss i grupper som ligger nära våra intresseområden. Som företag måste vi tänka på vilket socialt ansvar vi har, både som producenter av en tjänst men också hur vi behandlar människor i vår närhet. Vi valde det här specifika communityt för att det är inkluderande och kunskaptörstande – helt i linje med våra värderingar. Vi vill sponsra den här typen av event för vi frodas när gruppen frodas. Vi kan anställa fler personer, mer open source produceras vilket gör att gruppen växer ännu mer. Vilket knuffar världen ytterligare ett litet steg i rätt riktning.

Och varför just :clojureD och Lambda days?
Det har att göra med vad jag nämnde innan, engagemang i communityt. Vi använder Clojure (mycket) och Haskell (litegrann) och genom att använda och producera open source motiverar vi folk. Dels genom att visa att det finns ett affärsvärde och dels genom stipendium.

Ni har sponsrat ett par Clojure event i Berlin tidigare, varför där?
Det hela började med att vi annonserade efter personer som hade erfarenhet av Clojure och som kunde sitta remote och helt plötsligt rasade det in ansökningar från Berlin. Jag hade precis fått rollen som CTO och ville starta med en smäll så jag frågade, halvt på skoj, “kan vi inte starta ett kontor i Berlin” och det tog ungefär en sekund innan alla bara “Eh, jo!” Jag åkte på ett par Clojure meetups, fick ett enormt bra intryck av scenen där och resten är historia. Kontoret öppnade i november förra året och vi söker fortfarande folk. Så därför hoppar vi på allting i Berlin som har med Clojure att göra.

Är de här konferenserna bra för att hitta nya talanger?
Skoja inte.

Om Zimpler

Zimpler är ett svenskt fintechbolag som startades 2012 i Stockholm och Göteborg. Zimplers vision är att erbjuda den bästa betalupplevelsen i Europa, som ger användarna kontroll över sin konsumtion. Idag är Zimplers huvudprodukt en modern, mobil plånbok som ger användaren kontroll över sin konsumtion genom spending limits, nudging och beteendevetenskap.

Zimpler har kontor i Stockholm, Göteborg och Berlin och har runt 40 anställda. Produkten kan användas i Sverige och Finland och det finns en ambition att gå in i flera europeiska marknader. Vi har idag över 112 000 användare som kan göra och få koll på sina betalningar genom vår mobila plånbok.